बैदेशिक लगानी जो उद्योग, ब्यापार या सेवाको क्षेत्रमा लगाईएको
हुन्छ त्यसले देशमा रोजगारी र राजस्व मात्र दिने हुँदैन अपितु बैदेशिक मुद्रा र
उन्नत प्रविधि पनि भित्राउँछ । त्यसैले यस्तो घट्दो बैदेशिक लगानी र बढ्दो बेरोजगारी बैदेशिक लगानी, जुनसुकै
देश अझ विकासशील देशको, आर्थिक संवृद्धिको आवश्यक पुँजी हो । २०४७ सालमा खेतान समुह ले
डेनमार्कको काल्र्सबर्गसंग शुरु गरेको संयुक्त उद्योग ले ट्युबोर्ग बीयर ल्यायो
जसको कारण नेपालमा उच्च स्तरीय बीयर उत्पादनको लहर नै चल्यो र धेरै बिदेशी र
स्वदेशी बीयर उद्योगहरुको स्थापना ले गर्दा अहिले बीयर उत्पादनमा देश आत्मनिर्भर
भएको छ । देशमा अहिले, करिब २५ बियर उद्योगहरु ले ४३ करोडको राजस्व बुझाउने गरेका र झन्डै
५००० जनशक्तिले प्रत्यक्ष रोजगारी पाएको उद्योेग बिभागको २०७२–७३ को तथ्यांक ले
देखाउंछ । यस्तै उदाहरण २०४१ सालमा स्थापित नबिल बैंकको पनि लिन सकिन्छ जसले
नेपालमा आधुनिक बैंकिंगको शुरुवात गर्यो र आज ग्राहक केन्द्रित सेवा दिने बैंक तथा
वित्तीय संस्थाहरुको देशमा बिगबिगी छ । विदेशीले गर्ने यस्तो लगानी सूचक पनि हो
त्यो देशमा कामगर्ने बातावरण छ या छैन भन्ने । तसर्थ पछिल्ला बर्षहरुमा नेपालमा
बैदेशिक लगानी बिस्तारै घट्दैजानु ले नेपालको बिग्रिदो आर्थिक बातावरणको संकेत
गर्दछ, जसले समग्र देशको उद्योगको बिग्रिएको बातावरणको प्रतिबिम्बन गर्छ ।
हाम्रो बैदेशिक लगानी आकर्षित गर्ने क्षमता अत्यन्त दुर्बल छ र
अस्थिर लगानीनीति ले ग्रस्त छ । चार दशक अघि, २०३३ सालमा
हिमालयन ब््रा¬ुअरी बाट औपचारिक सुरूवात भएको बैदेशिक लगानी ले ४० बर्षमा करिब १
अर्ब डलर भित्रिएको र झन्डै ३००० उद्योगहरु ले संचालन अनुमति लिएको उद्योग विभागको
तथ्याङ्कले देखाउंछ । तर अधिकांश यस्ता उद्योगहरु आजको मिति सम्ममा बन्द भईसकेका
छन् जसको यथार्थ तथ्याङ्क यस विभागले देखाउने गर्दैन । पछिल्ला बर्षहरुमा अस्थिर
राजनीति, भ्रष्टाचार, बन्द हड्ताल, इन्धन अभाव आदि
ले देशमा कामगर्ने बातावरण बिग्रिदै गएको छ । यसको असरले उद्योग ब्यापारमा अन्तरिक
र बाह्य लगानी घट्दैगएको, रोजगारी दिने क्षमता घट्दैगएको,
फलस्वरूप: आयात–निर्यातको सन्तुलन अर्थात्
‘व्यापार घाटा’ काहाली लाग्दोसंग बिग्रिदै गएको र कामको खोजीमा बिदेशीन
खोज्नेहरुको घुईचो बढ्दै गएको तथ्य पत्रपत्रिका र सम्बन्धित बिभागका तथ्यांक ले
देखाउंछन् । आर्थिक सर्वेक्षण अनुसार २०७१/७२ मा इतिहास कै सबैभन्दा बढी, ६७ अर्ब ४१
करोडको, बैदेशिक लगानी भित्रिएकोमा २०७२/७३ मा यस्तो लगानी रु ६८७ करोडमा सिमित भएको छ जो अघिल्लो बर्षको
भन्दा ९० प्रतिशत कम हो । यसैगरी २०६५/६६ मा २ खर्ब १७ अर्बमा रहेको ब्यापारघाटा
यो आर्थिक बर्षमा सवा ३ गुणा बढेर ७ खर्ब पुग्ने अनुमान राष्ट्रबैंकले गरेको छ ।
उता राष्ट्रबैंकले नै सार्बजनिक गरेको प्रतिवेदन अनुसार आर्थिक वर्ष २०७२/७३ सम्ममा रोजगारीका लागि मुलुक बाहिर
जाने नेपालीको संख्या ४३ लाख ७८ हजार पुगेको छ । यी तथ्यांकले देशको बिग्रिदो
आर्थिक क्षमता र बढ्दो बेरोजगारीलाई देखाउँछ जसबाट समाजमा असन्तुष्टि र बिग्रह
मौलाउँछ ।
उद्योग ब्यापार गर्ने बातावरण राजनैतिक नेतृत्वको अकर्मड्यता र
स्वार्थ ले धरासाई हुँदैगएको छ । विश्वबैंकको प्रतिबेदन ‘ब्यापार संचालन’ (Doing
Business) अनुसार, नेपाल गत बर्ष १०५औ स्थानमा रहेकोमा यस बर्ष ४ तह मुनि झरेको छ ।
नेपालको स्थिति हरेक बर्ष लगातार झर्दै गएको र दक्षिण एशियामा सबै भन्दा खराब
स्थितिमा रहेको देखिन्छ, युध्दरत अफगानिस्थान भन्दा मात्र केहि
राम्रो स्थितिमा । नेपालको स्थिति यसरि बिग्रिनुको सबै भन्दा ठूलो कारण स्थापनाको
अनुमतिको लागि लाग्ने लामो, झन्झटिलो कानुनी प्रक्रियाहरु र यसको
आडमा स्वीकृति दिनेको भष्ट–आचरण हो जो यो विश्वबैंकको प्रतिबेदनमा पनि उल्लेख
गरिएको छ । उद्योग विभागको अनुसार गत बर्ष, २०७०÷७१
मा ३०५ कम्पनीहरू ले नेपालमा संचालनको अनुमति लिएका मध्ये ठूला लगानीका केवल ४
प्रतिशत कम्पनी दर्ता भएका र कूल १८.६ करोड डलरको हाराहारीमा (रु २० अर्ब ११ करोड)
बैदेशिक लगानी भित्रिएको देखिन्छ । एकातिर कारोबारका हिसावले ठूला कम्पनीहरूको
दर्ता नेपालमा न्यून देखिन्छ भने अर्काेतिर लगानीको राशी दक्षिण एशियाका देशहरु
मध्ये नै न्यूनतम छ । ‘विश्व लगानी प्रतिबेदन’ (World Investment Report 2016)
अनुसार, सन् २०१४÷१५ मा सम्पूर्ण विश्वमा बैदेशिक लगानी ३८ प्रतिशत ले बढेको थियो जसमा
दक्षिण एशियामा यो लगानी २५ प्रतिशत ले बढेको थियो । सन् २०१४ मा मात्रै करिब ४१
अर्ब डलर दक्षिण एशियामा भित्रिएकोमा भारत ले नै त्यसको ८३ प्रतिशत अर्थात् ३४
अर्ब डलर लगेको थियो भने इरान, पाकिस्तान, र बंगलादेश
प्रतेक ले करिब २ अर्ब डलर र श्रीलंका ले १ अर्ब डलर भित्राएका थियो । यस हिसाबले
नेपालले गतबर्ष भित्राउन सकेको झन्डै १९ करोड डलर, दक्षिण एशियामा
भित्रिएको बिदेशी लगानीको ०.५ प्रतिशत भन्दा कम हुन् आउँछ । आर्को छिमेकि चीनले
गतबर्ष विश्वमै सबैभन्दा धेरै १३५.६ अर्ब डलरको लगानी भित्रायो । चीनले भारतमा नै गतबर्ष ९६ करोड डलर
लगानी गरेको छ । यस हिसाब ले छिमेकि राष्ट्रहरु ले नेपालमा गरेका लगानी ‘हात्तिको
मुखमा जिरा’ जस्तो देखिन्छ । नेपालमा चीनको लगानी सबै भन्दा बढी (१२५ उद्योग/परियोजनामा रु ६.२१ अर्ब) भए पनि यो
छिमेकि राष्ट्रहरुमा गरिएको न्यून मद्येको हो भने लामो सहयोगको ईतिहास रहेको
भारतको लगानी खुम्चिदै गएर हाल २३ उद्योग÷परियोजनामा रु १.९४ अर्बमा सिमित
हुनुले, नेपाललाई दुवै छिमेकीले बिश्वास नगरेको नै देखिन्छ, जो
चिन्ताको बिषय हो ।
जुनसुकै देशको बिकासको सूचक रोजगारी र कुल ग्राहस्र्थउत्पादन हो ।
ठूलो लगानी बिना मुलुकमा राम्रो रोजगारी सिर्जना हुन सक्दैन् । मुलुक भित्र
पर्याप्त पूँजीको अभाव रहेका बेला प्रत्यक्ष बैदेशिक लगानी सवैभन्दा उत्तम बिकल्प
हो । बिदेशी पूँजीकै माध्यमबाट थुप्रै बिकासशिल मुलुकहरुले आर्थिक प्रगती हासिल
गरेका छन् जसको उदाहरण चीन, दक्षिण कोरिया, जापान र भारत
हुन् । मुलुकमा प्रत्यक्ष बैदेशिक लगानी आकर्षित गर्न सरकारले सम्भावना रहेका
क्षेत्रको पहिचान, त्यहाँ लगानी गर्नेलाई अतिरिक्त सुबिधा लगायतको प्याकेज नै बनाउनु
पर्छ । बैदेशिक लगानी भित्राउन सरकारले एकद्वार नीतिको कुरा गरेपनि अहिलेसम्म
ठोसरुपमा कार्यन्वयनमा आउन सकेको छैन । हालै चीन संग ‘एक क्षेत्र एक बाटो (यलभ
दभति यलभ चयबम)’ को परिकल्पनामा आफ्नो रुची नेपाल ले देखाएको छ जसले ब्यापार र
रोजगारीको बृहद सम्भावना बोक्छ । तर हालको सरकारको चीन बिरोधी छबी, राजनैतिक
अस्थिरता आदिले यो नयाँ सम्भावना पनि पहिलेका योजनाहरु जस्तै मृगमरिचिका हुने
सम्भावना बढी देखिएको छ । यो योजनामा सरकारको रुची त्यती नभएर नै होला चीनिया पक्ष
संग मन्त्रालयको तहले नभई ओबिओआरका अध्यक्ष भाष्कर राजकर्णिकार ले हस्ताक्षर गरेका
थिए ।
देशको अहिलेको आर्थिक क्रियाकलाप हेर्दाः आम्दानी घट्दै गएको(निर्यात
र बिप्रेशणको आय घट्दै गएका ले), आम्दानी हुने श्रोतहरु (कृषि, पर्यटन
जस्ता) यथास्थितिमा चलेका र प्रबर्धनका योजना नभएका, बजेटमा
छुट्याएको बिकास बजेट(जसले नया योजना र पूर्वाधार निर्माण गर्छ र रोजगारी बढाउछ)
एक तिहाईमात्र खर्चहुने गरेको, र सार्बजनिक (सरकारी) ढुकुटीको अधिकतम
दुरुपयोग (कार्यकर्ता–नेतालाई सहयोग गर्न र सरकारी तलब(भत्ता–सुबिधामा) गरेको
देखिएको छ । यसरि देशको आर्थिक स्थिति ‘आम्दानी मोहोर खर्च रुपिया’ भएको छ जसको
परिणाम भोलि देश टाट पल्टिने र अशान्ति मच्चिने नै हो । यस स्थिति बाट देशलाई
जोगाउन अन्तरिक उत्पादनशिलता बढाउनुपर्ने हुन्छ । देशमा उत्पादन हुनसक्ने र
बिदेशमा माग हुनसक्ने बस्तु र सेवाको पहिचान र प्रबर्धनको लागि अध्ययन–अनुसन्धानमा
प्राथमिकता दिनुपर्ने हुन्छ । विदेश गएर कमाउने इच्छा व्यक्तिगत हो बन्देज लाउन
मिल्दैन, तर देशमा जीविकोपार्जन गर्न नै नसकेर विदेश जान बाध्य हुने बातावरण
हटाउन देशमा काम र कामगर्ने बातावरण बनाउनु पर्नेहुन्छ । यसको लागि
उद्योग–ब्यापार–सेवामा लगानी गर्ने स्वदेशी र बिदेशीहरु आकर्षित बनाउने तर देशलाई
आर्थिक फाइदा हुने लगानीको बातावरणका अबरोधहरु हटाउँदै जानुपर्ने हुन्छ । अबरोध के
के हुन्, त्यो देशका अनुसन्धानकर्ताहरु र बिदेशीहरु ले प्रष्टसंग लेखी÷देखी
सकेका छन् । तर यसको कार्यान्वयन गर्ने सम्बन्धित मंत्रीहरु र उनीहरुको
सुपरिबेक्षणमा सरकारी कर्मचारीतन्त्र ले हो । हाम्रो बजेटको स्वरूप हेर्दा आधा
बजेट बैदेशिक सहयोग, ऋण र बिप्रेशणआयमा केन्द्रित भएको देखापर्छ । गत बर्षको करिब १०
खर्बको बजेटमा बैदेशिक अनुदान र न्यूनबजेट ब्यबस्थापनको लागि बैदेशिक ऋण बाट ३
खर्बको योजना बनेको छ । यसमाथी बिप्रेशणआयको कल्पनाको झन्डै २७ प्रतिशत समेत
जोड्दा, ५७ प्रतिशत जत्तिको बजेट बाह्य सहयोग र बिप्रेशणआयमा पर–आश्रित थियो
। यहि प्रवृत्ती, पुराना बजेटहरुमा पनि देखिन्छ । यो परनिर्भरता हटाउनु पर्छ र आन्तरिक
आर्थिक क्षमता बढाउन केन्द्रित हुनुपर्छ ।
पुरानो व्यवस्था बाट जन्मिएको असन्तुष्टि ले देशमा लोकतन्त्र ल्यायो
। यो लोकतान्त्रिक ब्यबस्था आएको पनि एक दशक नाघिसक्यो । संक्रमणकाल भन्दै
अकर्मड्यतामा देश हाँकिरहेका राजनीतिगर्नेहरु ले कतिन्जेल जनतालाई झुक्याईराख्न
सक्छन् होला ? जब देशमा उद्योग ब्यापार गर्ने बाताबरणलाई स्वार्थपूर्ण राजनीति ले
धमिलो बनाउँछ, जब कमाउन विदेश जानेले बिदेशमा काम पाउन छोड्छन्, जब
भ्रष्टाचार र नियम बिपरित ह्याकुलाको दबाबमा कमाईएको अकुत सम्पत्तिको असन्तुलित
वितरण ले देशमा खाद्यान्न लत्ताकपडाको भाउ अकासिन्छः त्यसबाट देशमा आर्को सामाजिक
बिद्रोह जन्मिने निश्चित हुन्छ । त्यसैले यस्तो अशान्ती हटाउन, अल्झिएको
राजनीति भित्र ग्राहस्र्थउत्पादन र रोजगारी बढाउने नीतिमा सामुहिक राजनैतिक
एकबद्धता देखाउन जरुरी छ ।
No comments:
Post a Comment